zaterdag 30 april 2016

{NL} Riem reads... Het Boek van Voorheen van Jen Minkman!

"Ik vraag me af of dit niet gewoon onze plek is. 
Misschien is het niet de bedoeling dat we ooit vertrekken."
- Het Boek van Voorheen van Jen Minkman


"De zestienjarige Leia woont al sinds haar tiende in het landhuis en leidt daar een geïsoleerd leven, samen met de rest van de jongeren. Diep vanbinnen is ze altijd nieuwsgierig geweest naar wat er schuilt achter de Muur die het eiland in tweeën deelt.
Wanneer ze op een avond wegrent van Sol, hun wrede leider, ontmoet ze Walt, een van de Dwazen van achter de Muur. Hij vertelt een heel andere waarheid dan waarmee ze is opgegroeid. Wat blijft er nog over van haar wereld als de Muur uiteenvalt?"
Dit is de blurb van Het Boek van Voorheen. Het Boek van Voorheen is het eerste boek wat ik van Jen Minkman gelezen heb. Dat zorgde er wel voor dat ik even moest wennen aan haar schrijfstijl. Gelukkig maakt Jen je in het proloog al heel nieuwsgierig naar wat er gaande is dus had ik daar weinig problemen mee! Lees verder om erachter te komen wat ik vond van Het Boek van Voorheen...
Laat ik maar beginnen met de enige twee negatieve puntjes die ik over dit boek heb. Inderdaad, ik heb er máár twee kunnen vinden, wat naar mijn mening een prima prestatie is! Een van die twee puntjes is dat de blurb mijn leeservaring een beetje negatief beïnvloedde. Ik had het idee dat een bepaald moment best vroeg in het boek zou plaatsvinden, maar uiteindelijk vond dat moment pas vrij laat in het boek plaats. Hierdoor was ik een groot deel van dit boek naar dat moment toe aan het lezen en verloor zo soms een beetje mijn motivatie om wel echt elke alinea goed te lezen. Het kan zijn dat ik me gewoon heb verkeken op de blurb en dat de fout dus meer bij mij ligt.
Het tweede negatieve puntje wat ik heb gevonden is dat ik de manier hoe mensen op dingen reageerden soms niet helemaal realistisch vond. Soms vond ik dat ze maar snel dingen geloofden of dat ze minder nieuwsgierig waren dan wat me logisch leek. 

Nu maar snel door naar de positieve dingen! Ik vond dit boek als eerste super interessant. Zoals ik eerder al noemde trekt Jen meteen je aandacht in het proloog. Ik vond het leuk om te lezen hoe twee delen van het eiland van elkaar verschillen. Wat ik daar zo interessant aan vond, was om te zien waarin de twee delen geloven en waarop ze dat baseren.
Ook vond ik dit boek soms ontzettend grappig. Eén van de twee geloven zorgde ervoor dat ik een aantal keer ontzettend in een deuk lag. Soms waren de reacties van mensen op bepaalde ontdekking ook behoorlijk lachwekkend, ondanks dat het misschien niet grappig bedoeld was.
Als laatste vind ik ook dat Jen in dit boek dingen op een ontzettend mooie manier omschrijft. Gevoelens worden mooi omschreven en gedachten gangen zijn prima te volgen. Op een of andere manier gaven deze mooie omschrijvingen een fijne leesgevoel en dat vind ik toch wel echt een groot pluspunt.

Al met al geef ik dit boek 3 van de 5 sterren! Het greep me niet ontzettend, maar ik vond het wel heel leuk en interessant om hem te lezen. Het is wel een aanrader dus! Als je even een leesdip hebt, is dit denk ik een heerlijk boek om even tussendoor te lezen. Ook heeft het wel een heel erg open einde, dus dat maakt me ontzettend nieuwsgierig of er nog een tweede deel komt.

Het Boek van Voorheen van Jen Minkman is op 30 april 2016 uit en is gepubliceerd bij Stormpublishers. 
Bij bol.com kun je het boek kopen: Het Boek van Voorheen
De pagina op stormpublishers.nl: Het Boek van Voorheen
De website van Jen Minkman: jenminkman.nl
Tijd om weer te gaan lezen!
Riemmelth

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen