zondag 21 augustus 2016

{NL} Riem geeft tips voor de BookTube-A-Thon!


Ik deed dit jaar mee aan de BookTube-A-Thon en ik faalde ontzettend. De BookTube-A-Thon is een uitdaging om zeven boeken in zeven dagen te lezen en wordt georganiseerd door de booktuber Ariel Bisset. Dit zal niet een blogpost zijn waarin ik uitleg wat de BTAT (de afkorting van BookTube-A-Thon) is, dus als je er nog nooit van gehoord hebt, kun je even een kijkje nemen op het BTAT youtube kanaal. Daar wordt het allemaal duidelijk uitgelegd. De BTAT is wel volledig in het Engels, maar je kunt natuurlijk gewoon meedoen als je alleen Nederlands leest want je mag de boeken die je gaat lezen gewoon zelf uitkiezen!


Zoals ik al heb gezegd, heb ik de BTAT van dit jaar bij lange na niet gehaald, waarom ik hem niet gehaald heb leg ik later in deze blogpost wel uit, maar ik heb nog steeds wel een goed idee kunnen krijgen van hoe de BTAT precies werkt. De drie dagen dat ik daadwerkelijk meedeed met de BTAT, daarna raakte ik afgeleid door mijn nieuwe laptop, ben ik veel dingen tegen gekomen waar ik niet aan had gedacht of niet als handig had gezien. Dus ik dacht: ik kan mijn kennis net zo goed delen op mijn blog voor alle mensen die meedoen aan de BTAT en wat tips kunnen gebruiken voor toekomstige BTATs!





Tip 1: Ken je eigen leestempo
Dit is een van de belangrijkste tips als je het mij vraagt. Hier ging het bij mij compleet fout de afgelopen BTAT. Het is heel belangrijk om je leestempo te kennen en te weten hoeveel bladzijdes je leest in een uur of in een dag.Vorm je TBR terwijl je je leestempo in gedachten houdt. Het is prima om het een beetje een uitdaging te maken, maar ga niet te ver want de kans op falen wordt dan wel heel groot. Voor mij hangt mijn leestempo ook heel erg af van het boek dat ik lees en dit jaar had ik een boek gekozen wat 500 bladzijdes dik was terwijl ik ongeveer 150 bladzijdes per dag kon lezen voor dat boek. Dat was ook best dom, want ik had uitgerekend dat ik 310 bladzijdes per dag moest lezen. 

Tip 2: Weet hoeveel bladzijdes je elke dag moet lezen
Pak je TBR stapel en reken uit hoeveel bladzijdes je in totaal moet lezen tijdens de week. Deel dat aantal door zeven en je hebt het aantal bladzijdes die je per dag moet lezen. Past dit bij je leestempo? Top! Past dit totaal niet bij je leestempo? Verander je TBR stapel zo snel mogelijk!

Tip 3: Zorg ervoor dat je niet de hele dag hoeft te lezen
Een van de tips die ik van mensen heb gehoord, is dat je jezelf moet voorbereiden om je heel slaappatroon om te gooien. Voor mij persoonlijk werkt dat echter niet. Het lijkt mij juist beter om ervoor te zorgen dat je niet de hele dag door hoeft te lezen. Zorg ervoor dat je pauzes neemt tussen het lezen door, eet je maaltijden op de normale tijden en krijg genoeg slaap. Houd dit alles ook in gedachten als je berekent hoeveel bladzijdes je elke dag moet lezen en zorg ervoor dat je dan niet de hele dag hoeft te lezen!

Tip 4: Houd alles bij
Dit is misschien niet echt een tip, maar het is wel iets leuks om te doen. Houd bij hoeveel bladzijdes je elke dag leest, welke boeken je leest, hoeveel nieuwe vrienden je hebt gemaakt, aan welke Twitter sprints je meegedaan hebt etc. Eerst had ik geen idee hoe je dit moest doen, maar ik verschillende manieren van mensen gecombineerd en zo heb ik mijn eigen manier gevonden om alles bij te houden. Ik gebruik waarschijnlijk hetzelfde systeem volgend jaar en ik zal er dan zeker wel over posten op mijn Instagram en op misschien ook op mijn Twitter.

Tip 5: Doe mee met de BTAT op welke manier jij fijn vindt
Het leuke aan de BTAT is dat er een hele hoop is om aan mee te doen naast het lezen van zeven boeken in zeven dagen, MAAR je hoeft niet persé daaraan mee te doen! Je kan ook gewoon alleen zeven boeken in zeven dagen lezen en dat is prima! Ik heb zelf mee gedaan aan wat Twitter sprints en sommige Instagram winacties, maar ik heb nooit meegedaan aan een video winactie op Youtube. Het was super leuk om te doen en ik had helemaal niet het gevoel dat ik van alles miste. Doe gewoon mee aan de dingen waaraan je mee wil doen en voel je niet verplicht om aan alle dingen mee te doen!

Tip 6: Wees niet bang om mee te doen aan een van de winacties of sprints of wat dan ook
Eerst lijkt het allemaal misschien een beetje intimiderend, maar de enige manier hoe je kan leren hoe alles werkt, is om er aan mee te doen. Voordat ik mee deed aan mijn eerste sprint had ik geen idee hoe het werkte, maar ik heb het snel geleerd toen ik daadwerkelijk aan een meedeed. Dus wees niet bang, je komt er snel genoeg achter hoe iets werkt door eraan mee te doen.

Tip 7: Houd drinken of een snack in de buurt als je aan een sprint meedoet
Zelfs als je geen sprint doet, zou je ervoor moeten zorgen dat je genoeg eet en drinkt. Tijdens sprints kan het echter moeilijk zijn om genoeg tijd te vinden om wat te drinken of te eten te pakken. Ik raad je aan om te zorgen dat je wat eten of drinken bij de hand hebt voordat de sprint start. Het is echt heerlijk om gewoon een slok of een hap te kunnen nemen op welk moment in de sprint dan ook.


Tips van mijn BTAT vrienden!
Ik heb een paar nieuwe vrienden gemaakt tijdens de BTAT en ik ben een paar mensen die twitter sprints organiseerden gaan volgen. Ik besloot om hen ook te vragen of ze tips hadden voor de BTAT en dat hadden ze! Soms worden tips meer dan één keer gegeven, maar daaraan kun je goed zien hoe belangrijk de tip is! Ook heeft een van mijn BTAT vrienden Izzy een video gemaakt met BTAT tips en die kan je hier bekijken. Ondanks dat de video in het Engels is, kan ik hem zeker aanraden! Hier zijn de andere tips:

"Tip 1: Raak niet gestresst door alle uitdagingen (reading, video, instagram). Het hoort leuk te zijn, niet stressvol, maar doe vooral mee als je het leuk vindt :)
Tip 2: Neem pauze van het internet. Laat je telefoon thuis, ga ergens met je boek heen en ga gewoon lezen.
Tip 3: Het internet is wel belangrijk! The Booktubeathon is het moment om met anderen contact te leggen en je online verlegenheid te overwinnen!"
- Marlin (@MarlinElina)

"Kies dunne boeken. Lees geen boeken van 600 bladzijdes, het is erge fout! Maar voel je ook niet onder druk gezet door de uitdagingen. Ik raakte super betrokken in de gemeenschap en dat was het juist het leuke. Dus ik zou zeggen raak betrokken, het is geen hectische competitie, heb gewoon lol."
- Gabbie (@reldnahcbing) 

"Blijf bij boeken van 350 of minder bladzijdes, doe er altijd wat grafische romans/manga/stripboeken bij, kies boeken van verschillende genres."
- Daniella (@PixieTonic)

"Heb lol en stress niet. Forceer jezelf niet om zeven boeken te lezen, lees wat je wil."
- Emma (@BluChickenNinja)

"1. maak een tbr lijst dan moet je niet meer achter boeken zoeken.

2. kies boeken die je leuk vindt want dat leest vlotter.
3. doe mee aan de twitter sprints het is echt leuk.
4. gewoon plezier hebben."
- @justbreathin_

"1. Varieer met de lengte van de boeken, sommige kort en één of twee langere boeken.
2. Gebruik een luisterboek als je klusjes doet
3. Het motiveerde mij om dagelijks bij te houden hoeveel pagina's ik moest lezen
4. Neem pauzes!! Kijk ene tv serie of film, dwing jezelf niet om te lezen
5. Onthoud: zolang je aan het lezen bent, ben je aan het winnen! Wees niet teleurgesteld als je niet alle boeken of uitdagingen afmaakt. Heb plezier, lees!"
- Caitlin (@KnottsCaitlin)

Dus dit is inmiddels best een lange blogpost, maar ik weet zeker dat als je meedoet aan de BTAT en je een paar van deze tip in gedachten houdt je al veel beter voorbereid zal zijn dan ik was. Eerlijk, het belangrijkste ding van de BTAT is dat je plezier hebt en leest!


Heb jij nog BTAT tips die niet in deze blogpost staan? Deel ze in de comments!


Hier kun je de BTAT vinden:

Youtube: https://www.youtube.com/user/BookTubeAThon
Twitter: https://twitter.com/BookTubeAThon
Instagram: http://instagram.com/booktubeathon/
Website: http://booktubeathon.com
Georganiseerd door: http://youtube.com/arielbissett/

Tijd om weer te gaan lezen!

Riemmelth

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen