dinsdag 16 mei 2017

{NL} Riem reads... Zielverzamelaar: Merkteken van de dood van Mascha Schoonakker

"Tijd glipt als zand tussen je vingers door. Letterlijk."
- Zielverzamelaar: Merkteken van de dood van Mascha Schoonakker


Als iemand weet hoe je een ramp kunt ontketenen dan is dat de 17-jarige Gwen Collins wel. Ze breekt per ongeluk dertien van haar vaders zandlopers met daarin het levenszand van stervelingen en maakt hen daarmee ongemerkt onsterfelijk. De Raadsheren eisen dat deze zielen binnen afzienbare tijd worden opgehaald. Wanneer Gwens vader als de verantwoordelijke zielverzamelaar een beroep op haar doet, voelt ze zich gedwongen zijn werk over te nemen. Maar Gwen heeft vrijwel geen ervaring met zielverzamelen en als ook de ziel van haar klasgenoot Max onsterfelijk blijkt te zijn, komt ze voor een onmogelijke keuze te staan…

Voor Storm Publishers las ik Zielverzamelaar: Merkteken van de dood en hier heb ik zeker geen spijt van! Ik heb erg genoten van dit boek en geef hem daarom ook 4 van de 5 sterren! Ik vertel je in deze recensie hoe ik tot deze beoordeling ben gekomen...


Het enige wat me een beetje tegenviel, was dat ik wat moeite had om goed in het boek te komen. Ik denk dat dit komt door een combinatie van tweede dingen. Allereerst moest ik wat wennen aan de schrijfstijl van Mascha Schoonakker. Het leest makkelijk weg, maar ik vond soms dat dingen nét een alinea te laat uitgelegd werden. Gelukkig leerde ik hier gauw mee leven. Ten tweede vond ik het begin van het boek weinig spanning hebben. Het was op sommige punten wel spannend, maar het was nog een vrij rustig begin. Ik denk dat deze twee dingen meespeelden in dat ik er wat moeilijk inkwam, maar deze dingen werden snel beter!

Zoals ik al zei was de spanning aan het begin naar mijn smaak wat weinig, maar dit werd zoveel beter later in het boek. Er gebeurden veel spannende dingen, maar het voelde niet onnatuurlijk aan. Dat vond ik erg fijn aan dit boek: elke gebeurtenis leek logisch, maar niet zozeer voorspelbaar. Hierdoor werd het niet snel saai en bleef het mijn aandacht vasthouden. Overigens heb ik een van de grote plotpunten vrijwel aan het begin van het boek voorspeld, maar dat vond ik zelf niet storend omdat ik het natuurlijk niet zeker wist en de situatie alsnog prachtig omschreven werd.

Dat brengt me op mijn volgende positieve punt: het boek deed me ergens denken aan een soort kleine The Mortal Instruments (De kronieken van de onderwereld in het Nederlands). Niet zozeer om het soort verhaal, maar meer om hoe dingen opgebouwd werden. Vooral op het gebied van familie en de wereld vond ik dit boek heel mooi geschreven. De relaties tussen familieleden werden goed omschreven en ik kon me daarin ook heel goed inleven. Daarnaast vond ik ook de opbouw van de wereld erg mooi. De opbouw van de familie en de wereld waren nog lang niet zo groot als in The Mortal Instruments, vandaar dat ik het nog een kleine The Mortal Instruments noem.

Al met al is Zielverzamelaar: Merkteken van de dood dus echt wel een aanrader. Ik vond het een prachtig boek die zijn flaptekst zeker eer aan doet!

Koop Zielverzamerlaar: Merkteken van de dood hier:
Bij Storm Publishers zelf:
Bij Bol.com:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen